A magyar kormány 2017 áprilisában „Állítsuk meg Brüsszelt!”
címmel indított hat kérdést érintő nemzeti konzultációt, amelyet valamennyi
magyarországi háztartásba eljuttatott. A konzultációban számos olyan állítás
szerepel, amely nem felel meg a tényeknek, illetve rendkívül megtévesztő. Az
Európai Bizottság szilárd tények alapján kívánja tisztázni a szóban forgó
kérdéseket.
Az Európai Unió soha nem „Brüsszelről” szólt, hanem egy
olyan
projektről, amelyet a tagállamai irányítanak és alakítanak. Ezen tagállamok
mindegyike – ideértve Magyarországot is – egyoldalúan és demokratikusan
döntöttek úgy, hogy erre az útra lépnek. Minden egyes tagállam – ideértve
Magyarországot is – a közösen hozott döntésekért vállal felelősséget, illetve
részesül azokért előnyben.
1 TÉVES ÁLLÍTÁS: „Brüsszel a rezsicsökkentés
eltörlésére akar kényszeríteni bennünket.”
AZ IGAZSÁG: A Bizottság egyetért Magyarország célkitűzésével, hogy a háztartások
megfizethető energiához jussanak. Ezt a leghatékonyabban versenyalapú
energiapiaccal, az energiahatékonyság és az innováció előmozdításával lehet
elérni, valamint ha európai szinten együttműködve garantáljuk az energiaellátás
biztonságát.
A működőképes piacok
révén az emberek több szolgáltató közül választhatnak; a verseny alacsonyabb
árakat és jobb szolgáltatásokat eredményez. A versenypiacon energiát vásároló
és eladó magyar vállalkozások előnyösebben szerezhetik be a villamos energiát,
amelyet így olcsóbban értékesíthetnek. Más tagállamokban, ahol a hatóságok nem
szabályozzák az áramdíjakat, a háztartási fogyasztók egyre kevesebbet fizetnek
a villamos energiáért. Emellett a tagállamok az árszabályozás helyett más módon
is csökkenthetik a rezsit.
2 TÉVES ÁLLÍTÁS: „Brüsszel kényszeríteni akarja Magyarországot, hogy illegális
bevándorlókat engedjünk be.”
AZ
IGAZSÁG: Az Európai
Unió küzd az illegális migráció ellen, és segíti a tagországok külső
határigazgatás terén végzett munkáját.
Az újonnan létrehozott Európai Határ- és Parti Őrség tovább erősíti a
hatékonyabb határigazgatást célzó közös európai erőfeszítéseket. A probléma
forrásának kezelése érdekében az EU olyan országokkal is együttműködik,
amelyekből a migránsok jönnek, illetve amelyeken áthaladnak. Az EU–Törökország
nyilatkozat például 98 százalékkal csökkentette a Görögországba érkezők számát.
Folyamatosan dolgozunk azon, hogy növekedjen a jogalap nélkül Európában
tartózkodó migránsok visszaküldési aránya. Különbséget kell tennünk az
illegális migránsok és a menedékkérők között. A valódi menedékkérők esetében az
Európai Unió teljesíti a demokratikus országokra vonatkozó nemzetközi
kötelezettséget, hogy védelmet nyújtson azok – férfiak, nők és gyermekek –
számára, akik háború miatt kényszerültek elhagyni otthonukat. Mivel az EU-ban
ma minden polgár szabadon mozoghat, élhet és dolgozhat bármely tagországban, az
alapvető humanitárius jogok betartásáért a tagállamok közösen vállalnak
felelősséget. Az Európai Unió Tanácsa – amelynek döntéseibe Magyarországnak a
többi tagország kormányával együtt beleszólása van – meghatározta a
menedékkérők méltányos fogadása és a rájuk vonatkozó igazságos jogi eljárás
körülményeit. A Bizottság javasolta, hogy Magyarország akár 54 000 menedékkérőt
is át tudjon helyezni más tagállamokba, de a magyar kormány ezt a javaslatot
ellenezte Ezért egy másik tanácsi határozat Magyarországot arra kéri, hogy a
két leginkább migrációs nyomás alatt álló tagországból, Görögországból és
Olaszországból menedékkérőket – nem pedig „illegális migránsokat” – fogadjon
be, igen korlátozott számban (1294 főt). A menedékkérők közül gondosan
kiválasztják azokat, akik nagy eséllyel ténylegesen jogosultak a
menekültstátuszra. A migránsok EU-n belüli áthelyezését a jövőbeli befogadó
ország részéről alapos eljárás és biztonsági átvilágítás előzi meg.
3 TÉVES ÁLLÍTÁS:
„A Magyarországra tartó illegális
bevándorlókat az embercsempészek mellett bizonyos nemzetközi szervezetek is
törvénytelen tevékenységre ösztönzik.”
AZ IGAZSÁG: Az Európai Unió nem tolerálja az embercsempészetet, és
sok éve küzd a bűnözésnek e kizsákmányoláson alapuló formája ellen.
A tengeri életmentés, a vérontás és a háború elől menekülő
kiszolgáltatott, nemzetközi védelemre szoruló emberekről való gondoskodás nem
egyenlő az illegális migráció támogatásával. Nincs bizonyíték arra, hogy civil
szervezetek csempész bűnszövetkezetekkel működnének együtt annak érdekében,
hogy migránsoknak segítsenek belépni az EU-ba. Bármilyen gyanú esetén a
tagállamok – és nem az EU-nak – hatásköre nyomozást folytatni. Magyarország
jogosan várja el, hogy törvényeit betartsák, és ezt a törekvést a Bizottság és
az uniós ügynökségek – például az Europol – teljes mértékben támogatják. Az
állítással ellentétben a civil szervezetek és egyéb nemzetközi szervezetek a
menekültválság kezelésében a legmegbízhatóbb és legértékesebb partnerek között
vannak. Tájékoztatást és jogi tanácsadást nyújtanak a menedékkérőknek, fogadó-
és gondozó létesítményeket működtetnek, így könnyítik meg a tagállamok dolgát.
4 TÉVES ÁLLÍTÁS: „Egyre több külföldről támogatott szervezet működik Magyarországon azzal
a céllal, hogy hazánk belügyeibe átláthatatlan módon beavatkozzon.”
AZ
IGAZSÁG: A nem
kormányzati szervezetek, azaz a civil szervezetek működési feltételeit
elviekben a nemzeti jogszabályok határozzák meg. Ami az Európai Uniót illeti,
az uniós intézményekre szigorú szabályok vonatkoznak az átláthatósággal és a
lobbitevékenységgel összefüggésben.
A nem kormányzati szervezetek jelentős szereplői a civil társadalomnak,
és értékes támogatást nyújtanak az államok demokratikus működéséhez. Az uniós
intézmények, csakúgy mint világszerte számtalan nemzeti kormány és nemzetközi
szervezet, nyílt, átlátható és rendszeres párbeszédet folytatnak a civil
társadalommal. A civil szervezetek néha egyetértenek az uniós szakpolitikákkal,
néha nem, ugyanakkor soha nem riadunk vissza attól, hogy elmagyarázzuk a
munkánkat, és őket is hagyjuk, hogy tegyék az ő dolgukat. Örömmel vennénk, ha
hasonló tere lenne a párbeszédnek nemzeti szinten is. Mindenkinek, aki
EU-intézményekkel folytatott megbeszélések révén befolyást kíván gyakorolni az
uniós szakpolitikákra, nyilvánosságra kell hoznia a legutóbbi lezárt pénzügyi
évre vonatkozó költségvetését, beleértve az EU-tól kapott finanszírozás
összegét. Az uniós átláthatósági szabályok valamennyi érdekképviseleti
csoportra vonatkoznak, és e szervezetek azonos elbánásban részesülnek. Ez az
átláthatóság teszi lehetővé, hogy a közvélemény – Magyarországon és Unió-szerte
egyaránt – véleményt alkothasson munkánkról, és ez a nyilvános vita segít a
demokrácia megerősítésében is
5 TÉVES ÁLLÍTÁS: „Brüsszel támadja Magyarország
munkahelyteremtő intézkedéseit.”
AZ
IGAZSÁG: Sem a Bizottság, sem az Európai Unió
nem támadja a magyarországi munkahelyteremtő intézkedéseket.
Éppen ellenkezőleg: az EU igen jelentős mértékben támogatja
a magyarországi munkahelyteremtést. A 2007–2013-as ciklusban az Unió több mint
21 milliárd eurót (6,5 billió forintot) folyósított Magyarországnak a növekedés
és a munkahelyteremtés támogatására. A magyar hatóságok jelentései szerint e
finanszírozás több mint 150 000 munkahely létrejöttéhez járult hozzá. A
Juncker-terv részeként indított Európai Stratégiai Beruházási Alap eddig már 26
millió eurót (8,1 milliárd forintot) nyújtott magyarországi beruházásokra, ami
várhatóan 626 millió euró (195 milliárd forint) összértékű beruházást generál
az országban. Az EU alapvető finanszírozási forrást jelent. Jelenleg a
magyarországi közberuházások több mint 57%-ához az EU nyújt társfinanszírozást.
A 2014–2020-as költségvetési időszakban a magyarországi beruházások várhatóan
több mint 25 milliárd euró (7,8 billió forint) uniós támogatásban részesülnek,
ami magyar állampolgáronként évente 368 eurót (115 000 forintot) tesz ki. Saját
nemzeti gazdaságpolitikájáért a magyar kormány felel. Az uniós jogszabályok
csak a tagállamok gazdaságpolitikáinak összehangolásáról rendelkeznek. A
szakpolitikai iránymutatásokról az összes tagállam pénzügyminiszterei vagy
foglalkoztatási miniszterei tárgyalnak és hoznak döntéseket, és ebben a
folyamatban a magyar kormány is teljes körűen részt vesz..
6 TÉVES ÁLLÍTÁS: „Magyarország elkötelezte magát az
adócsökkentés mellett. Brüsszel most emiatt is támadja hazánkat.”
AZ
IGAZSÁG: Az Európai
Bizottság nem avatkozik be a nemzeti adópolitikákba, és ez nem is célja. Az
adózással kapcsolatos uniós szabályokról a tagállamok egyhangúlag döntenek,
tehát, a jelenlegi uniós szabályokat a magyar kormány jóváhagyta.
A társasági adó és a nyereségadó mértékének megállapítása
minden egyes tagállam saját joga, és ebbe az EU nem szándékozik beleavatkozni.
Az adózással kapcsolatos kérdésekben csak akkor születik uniós szintű döntés,
ha azokkal kivétel nélkül minden tagállam, így Magyarország is egyetért. Bár az
EU tagországai csak az áfaszint minimumát határozták meg, a magyar kormány 27
százalékos áfa alkalmazása mellett döntött. Ez Unió-szerte a legmagasabb áfakulcs.
Az uniós minimumot meghatározó adószabályok csak valamennyi tagállam
beleegyezésével módosíthatók. Amennyiben a magyar kormány nem járul hozzá, e
területen nem lehet változás. Magyarország csökkentett áfát vezetett be az
internetszolgáltatásokra, megszegve ezzel az uniós szinten, Magyarország
egyetértésével kialakított szabályozást. A Bizottság ezért felhívta a figyelmet
a Magyarország által is jóváhagyott szabályokra. A Bizottság az idén javasolni
fogja, hogy a tagállamok szabadabban rendelkezhessenek az áfakulcsokról. A
javaslat elfogadásához az összes tagország egyhangú jóváhagyására lesz szükség.