A jelenlegi ismereteink szerint az általunk ismert világegyetemet háromdimenziósnak tartjuk, amiben a tárgyaknak szélessége, hosszúsága és magassága van. A negyedik dimenzió ezzel szemben a tárgyak kiterjedését írja le.
A felfedezés a tudomány szempontjából is komoly hatással lehet az emberiségre. Nemcsak a tudósok előtt nyílhatnak meg új határok a kutatásban, hanem a felfedezésnek fontos következményei lehetnek az alapvető tudományokra, így idővel mindennapi életünkre nézve is.
"Fizikai értelemben nem rendelkezünk olyan térbeli rendszerrel vagy eszközzel, amivel egyszerűen beléphetnénk ebbe az új világba" – magyarázta a felfedezés egyik leglényegesebb pontját Mikael Rechtsman, a Pennsylvaniai Egyetem professzora. Azaz a kutatók nem átléptek egy eddig, az emberiség előtt még ismeretlen térbe, csupán megtalálták azt az ajtót, azt a módot, ami szükséges a negyedik dimenzióban tapasztalható jelenségek alapvető megértéséhez, későbbi tanulmányozásához. Azt is elsősorban matematikai alapú áttörések révén.
A kísérletek egyik részében a tudósok a könnyű részecskék viselkedését tanulmányozták egy speciális üveg és fény segítségével: a fizikai bemenetek elektromos töltéssel való szimulálásával megfigyelték, hogyan viselkedett a fény, mely idő alatt egy sor szabálytalanságra lettek figyelmesek: például visszapattant a szélekről. A kutatás nagyszerűsége pedig épp ebben rejlik: ezen szabálytalanságok többsége "hivatalosan", az eddigi ismeretek birtokában nem lehetett volna megfigyelhető, hacsak nem a negyedik dimenzióra jellemző paraméterek dolgoznak a háttérben.
Mindez nehezen érthető lehet. A Gizmodónak jutott eszébe egy játék, amelynek rövid bemutatójából ha nem is fogja azonnal megérteni tudományosan a dolgot, kicsit talán érthetőbbé válik, hogy nagyjából miről is lehet szó. Íme tehát a videó, ezzel igyekszünk talán egy fokkal érthetőbb formában illusztrálni a felfedezés gyakorlati lényegét. Erről van szó: