A Şanlıurfától 15
km-re északkeletre található domb tetején egy pásztor találta meg az első
nyomot, egy rejtélyes kőoszlop földfelszín feletti csúcsát. Először
úgy hitték,
hogy egy középkori temető nyomaira bukkantak, de a komolyabb régészeti ásatások
megkezdését követően megdöbbenve tapasztalták, hogy tekintélyes méretű
kőoszlopok állnak egymás mellett, több kör alakot képezve. A kőoszlopok 6-7
ezer évvel a gízai piramisok vagy a híres Stonehenge előtt épültek, ráadásul a
Stonehenge oszlopaitól eltérően itt megmunkált kőtömböket fektettek egymásra és
a kőbe állatokat ábrázoló domborműveket faragtak. A feltárás megdöntött minden
eddigi elméletet és bizonyossá vált, hogy a Göbekli Tepén található szentély a
világon a legrégebbi emberi kéz által emelt építészeti alkotás, a szénizotópos
vizsgálatok alapján 11-12 ezer évre teszik a korát!
A nagyjából
megegyező átmérőjű (kb. 20 m) köröket alkotó oszlopok a környéken található
mészkőből készültek. A kör közepén két T-alakú kőpillér helyezkedik el, melyet
felé forduló kisebb oszlopok vesznek körül. A kartávolságra levő oszlopokat egy
alacsonyabb kőfallal kötötték össze. A legnagyobb kőoszlop súlya kb. 16 tonna,
magassága pedig 5 m körüli. A kört alkotó oszlopok belső oldalán gondosan
megmunkált kőfaragások találhatók, melyek mindegyike valamilyen veszélyes
állatot szimbolizál, rókát, oroszlánt, skorpiót, keselyűt, pókot, kígyót.
Göbekli Tepe
szemmel láthatólag kiemelkedik a sík környezetéből. A régészek megdöbbenve
tapasztalták, hogy a szentély építői először egy nagy kört építettek, majd
bizonyos idő elteltével azon belül egy újabbat és később egy harmadikat. Ezután
az egészet feltöltötték és betemették, majd mellette egy másikat emeltek, az
évszázadok alatt ezzel egy dombot alakítva ki. A hitük szerint a körök
elveszíthették egy idő után az erejüket, ezért kellett újabbat és újabbat
kialakítani. A fő ásatási helyszínen kívül több kört is feltártak már a
domboldalban, azonban a 2003-ban elvégzett geomágneses felmérések alapján
mintegy 20 pihen a föld alatt.
A korabeli
mestereknek kedvezett a vidék talajszerkezete, hiszen a mészkő alkalmas volt
arra, hogy a kezdetleges kőeszközeik segítségével meg tudják munkálni.
Elképesztő belegondolni, hogy abban az időszakban még nem ismerték a fémet, nem
léteztek sem kerekek, sem igavonó állatok, így igen komoly erőfeszítést
jelenthetett a megmunkált oszlopok helyszínre szállítása. Emberi erővel,
faoszlopok segítségével görgették a helyükre az időnként 16 tonna súllyal
rendelkező kőpilléreket.
Annyi bizonyos,
hogy a szentélyek felépítéséhez szervezett munkára és emberek százaira volt
szükség. A korra a vadászó-gyűjtögető életmód a jellemző, de felmerült a
kérdés, hogy ilyen életmód mellett képesek lettek volna-e ehhez fogható
építményt létrehozni. Az eddigi ismeretek és elméletek szerint nem, hiszen egy
ilyen volumenű építkezéshez szükséges a megfelelő élelmezés, ehhez pedig
letelepedettség, földművelés, társadalmi szervezettség és idő szükségeltetik.
Göbekli Tepe ezt az elméletet megdönteni látszik. Döbbenetes, mert a feltárások
során semmilyen arra utaló nyomot nem találtak, hogy az emberek ott éltek
volna. Nincs nyoma épületeknek, falmaradványoknak, tűzhely maradványainak, nem
végeztek még földművelést, a legközelebbi vízforrás is kilométerekre található
onnan. Az ásatások több ezer gazellacsontot hoztak a felszínre, ami azt
bizonyítja, hogy ezek a neolitikus kori közösségek valóban vadászó-gyűjtögető
életmódot folytattak és képesek voltak megszervezni a többletélelem
beszerzését.
A szakértői
vélemények egymásnak feszülnek és rengeteg a kritikus pont ebben az összetett
vitában. Először is mi vezethetett egy civilizáció kialakulásához, melyik
következett be először, a letelepedés vagy a földművelés? A kérdésben továbbá
fontos szerepe van a vallás kialakulásának, mikor tud egy vallás gyökeret verni
egy közösségben? Ha már letelepedtek, földművelést végeznek, élelmezik magukat,
társadalmilag szervezetten élnek vagy éppen ellenkezőleg, a közös hit
kialakulhat már azelőtt, hogy letelepednének és a civilizáció útjára lépnének?
Klaus Schmidt ásatásvezető szerint Göpekli Tepe a második elméletre nyújt
bizonyítékot. Úgy véli, hogy a szentélyt egy kb. 200 km-es körzetben élő
vadászó-gyűjtögető közösségek építették és arra használták, hogy elvégezzék
szertartásaikat és alkalomadtán összegyűljenek és ünnepeljenek. Schmidt
véleménye szerint a folyamatos építkezés és a szentélyben történő tömeges
gyűlések vezethettek oda, hogy az élelmezés megoldása miatt megkezdték a vadon
élő gabonafélék intenzív termesztését majd később azok háziasítását. Ezt
alátámasztani látszik az a tény, hogy a helyszíntől kb. 100 km-re,
a Karaca hegyen (Karaca Dağ) bukkantak a vadon élő búza legrégebbi,
hasznosított maradványaira, illetve a mintegy 40 km-re elhelyezkedő neolitikus
kori település, Nevalı Çori feltárásakor már háziasított növényfajták
használatára utaló nyomokat találtak. A fenti leletek a szentély építését
követő időszakból valók, ami annyit bizonyít, hogy ezen a vidéken 10 ezer évvel
ezelőtt megkezdődhetett a földművelés. Nevalı Çorinál és más 200 km-es
sugarú körön belüli neolitikus kori településeknél is találtak a Göbekli
Tepéhez hasonló T-alakú kőpilléreket és állatokat ábrázoló kőfaragásokat.
forrás:tedeinturkey.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése